Túlélési praktikák Újszerű patikai megoldások a vírus elleni védekezésben

Videó-kaputelefon, rövidített nyitva tartás és otthoni adminisztráció, ügyeleti ablakon át történő gyógyszerkiadás – módszerek, amelyekkel felelősen gondolkodó patikavezetők munkatársaik egészségét igyekeznek megvédeni, illetve az expediálást szeretnék biztonságosabbá tenni. Nézzük, hogyan működnek ezek a megoldások!

A koronavírus hazai megjelenését követően gyorsan számba kellett vennünk azokat a lehetőségeket, amelyekkel a leghatékonyabban védekezhetünk. Tulajdonképpen négy patika (anya- + három fiók-) összes dolgozójának védelmét vált szükségessé megoldani. Első körben a mások által is használt módszereket vezettük be: maszk, kesztyű, gyakori kéz- és felületfertőtlenítés, az előtárák védelme üveggel (ahol még nem volt), az officinából a mozdítható, felesleges tárgyak eltávolítása, a tanácsadó helyiség lezárása (ezzel együtt az emelt szintű gondozási tevékenység felfüggesztése), valamint a helyiségek germicid lámpás fertőtlenítése az éjszakai órákban.

A havonta ránk eső ügyeleti hét közeledtével azonban még egy probléma megoldása vált sürgetővé. Tapasztalataink szerint, amikor az ügyeleti ablakot kinyitjuk, a levegő nagyon erősen befelé áramlik, ami fokozza a megfertőződés kockázatát. Először a vasúti pénztárakban is alkalmazott mikrofon-hangszóró rendszerre gondoltunk, de az ötletelés eredményeként végül egy patikán kívülről jött javaslatot valósítottunk meg. Ez lett a videó-kaputelefon. A beltéri egységet az árazó munkahelyhez rögzítettük fel, így a beteggel anélkül is lebonyolítható a kommunikáció, hogy az ablakot kinyitnánk. Gondolva arra, hogy a helyzet eldurvulhat, a fiókpatikákba is felszereltünk egy-egy ilyen kaputelefont. Időközben azonban rájöttünk, hogy azért is célszerű a „fiókokban” ezzel a módszerrel expediálni, mert ezeken a helyeken nincs külön személyzet a rendszeres felületfertőtlenítésre. A négy gyógyszertár közül háromban szélfogó is van, így a módszer jól működik. Ott azonban, ahol nincs szélfogó (csak előtető a betegek fölött), zavaró a szél és az utcai zajok. Míg vidéken napi rendszerességgel alkalmazzuk a videó-kaputelefonos megoldást, addig Szerencsen csak az ügyeleti időszakban, itt ugyanis nagyobb forgalom esetén két-három táránál tudunk dolgozni, ezzel is gyorsítva a kiszolgálást.

A betegek részéről vegyes volt az új rendszer fogadtatása, de egy-két hét tanulás után már egészen jól belejöttek a használatába. A munkatársak sem egyöntetűen fogadták örömmel: magát a védelmi funkciót értékelik, viszont így még többet kell „talpalniuk” a nap folyamán.

Nálunk alapvetően bevált az ötlet, másoknak is javasoljuk a videó-kaputelefon felszerelését.

Dr. Sándorné dr. Raisz Ildikó elnökségi tag,
a MOSZ B-A-Z Megyei Szervezetének elnöke
Dr. Sándor Judit
Oroszlán Gyógyszertár, Szerencs

*

Kedves kollégák, hogy bírják? Nálunk március közepén látszott, hogy az a megterhelés nem vállalható sokáig. Döntenem kellett: vagy kockáztatunk, és csak idő kérdése, hogy mikor omlik össze a társaság, vagy lassítunk. Utóbbi mellett döntöttem: csökkentett nyitva tartást jelentettem be, jómagam pedig a koromnál fogva otthonról folytattam tovább a munkát, már amit lehetséges, illetve zárás után a patikában. Megfogadtam a tanácsot, vigyázok magamra, mert a továbbiakban is biztosítanom kell hat személy munkahelyét, nem utolsó sorban pedig személyes okok is vezérelnek: szeretném megérni a fiam őszi esküvőjét.

Hajgatóné dr. Kovács Katalin
Pelikán Gyógyszertár, Tapolca

*

A kijárási korlátozás bevezetését követően áttértünk az ügyeleti ablakon keresztül történő expediálásra. Szerencsére a jó helyi adottságoknak köszönhetően (ablak elhelyezkedése) a szükséges előkészületek után (pénztárgép és bankkártya-leolvasó áthelyezése) az áttérés viszonylag egyszerűen megoldható volt. A vásárlók is meglepően jól fogadták az új eljárást, értékelik, hogy nem kell belépniük a gyógyszertár légterébe, nem kell kilincset megfogniuk. A kollégák is jól fogadták a változást, nagyobb biztonságban érzik így magukat. A több gyaloglás okozta fáradtságot expediáló párok kialakításával és gyakori feladatcserével próbáljuk csökkenteni. Úgy látom, hogy  egy kisebb gyógyszertár vagy egy fiókpatika esetén jól működhet ez a rendszer.

Dr. Nagy Balázs,
a MOSZ Komárom-Esztergom
Megyei Szervezetének elnöke

Forrása: MOSZ Info
2020-05-22