Feljövőben
Az internetes gyógyszerfogalmazás lehetőségei

Az Európai Unió országai eltérő szabályozást alkalmaznak az internetes gyógyszerrendelés kapcsán, ráadásul az offline és az online forma között többféle átmenet is lehetséges. Mi a helyzet nálunk, és mit tartogat a jövő a hazai közforgalmú patikák számára?

Vásárlói szempontok

Az elmúlt 15 évben egy drasztikus technológiai változás szemtanúi lehettünk. Az internet gyorsaságának fejlődése ma már lehetővé teszi, hogy szinte helytől és időtől függetlenül az emberiség felhalmozott tudása egy gombnyomásra van tőlünk. Mindezt kiegészítve, lehetőségünk van szinte bárkivel, bárhol valós időben kommunikálni. Egy olyan világba érkeztünk, ahol már nem az információ mennyiségének hiánya, hanem annak minősége lett a központi kérdés: hol található a folyamatosan megújuló és megbízható tartalom?

A megbízhatóság iránt támasztott igény a termékek és szolgáltatások internetes kereskedelmében is érvényesül. A folyamatos és pozitív vásárlói élmény hosszútávon a vásárlói lojalitás kialakulását eredményezi, ennek hatására azt tapasztaljuk, hogy az interneten vásárolt termékek iránti kereslet nem csak globálisan, de Magyarországon is évről évre stabil növekedést mutat.

A termék-összehasonlító oldalak segítségével lehetőség nyílt kiválasztani azokat a megbízható kereskedőket, akik a legkedvezőbb áron értékesítenek. Megállapítható, hogy az internetes kereskedelmi verseny legnagyobb nyertesei a fogyasztók, hiszen mindig a legolcsóbb ár áll a rendelkezésükre. Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy az árképzés nem az egyetlen meghatározó tényező a kereskedő kiválasztása során. A vásárlónak mérlegelnie kell, hogy a megrendelt termék mekkora kiszállítási költségen és kiszállítási idővel áll majd a rendelkezésére. Ha azonnal szükség van egy adott termékre, akkor feltételezhető, hogy egy átlagos, 2-3 napos kiszállítás vagy akár még a 24 órás házhozszállítás is soknak bizonyul.

Összehasonlítva, ugyan az interneten kedvezőbb áron rendelhetünk, viszont a hagyományos bolti eladás során a terméket azonnal megkapjuk. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy például a sürgősségi termékek esetében az online értékesítés nem a legoptimálisabb mód, míg a folyamatosan és hosszabb időtávon át használt szerek esetében nagyobb igény mutatkozik ezek iránt.

A vezető online kereskedők a vásárlói szokások pontos földrajzi feltérképezésével és annak előjelzésével ma már képesek a disztribúciós folyamatok valósidejű harmonizációjára. A kiszállítási idők rövidülnek, és a készletek raktározása is hatékonyabb. Mivel az online kereskedő a kiszállítási tevékenységet független szolgáltatón keresztül végzi, ezért alapvetően a díjazás egységesen a vásárlói kosár összértékének a függvénye. Magyarországon egy körülbelül 10 ezer forintos értékhatárt meghaladó rendelés után a vásárló akár ingyenes kiszállításban is részesülhet. Az itthon még nem elterjedt, viszont további kedvezményeket biztosító eszköz lehet a folyamatosan vásárolt termékcsoportok esetében az éves „subscription” előfizetés, a vásárlói lojalitás erősítésében kiemelkedően fontos prémium klubtagság vagy kedvezménykártya alkalmazása.

Európai kitekintés

Az Európai Unió országai eltérő szabályozást alkalmaznak az online rendelhető gyógyszerek, illetve készítmények típusa szempontjából. Míg egyes országok, például Németország és az Egyesült Királyság már a vényköteles (Rx) és a recept nélkül kapható (OTC) termékek értékesítését is lehetővé teszik, addig a legtöbb ország csak az OTC-értékesítést engedélyezi. Lengyelországban, Litvániában és Csehországban jelenleg kidolgozás alatt áll az Rx termékek értékesítésének lehetősége, viszont a balkáni országokban OTC-készítményeket sem lehet interneten keresztül rendelni.

Az európai tapasztalat azt mutatja, hogy az offline és az online értékesítés között több átmenet is lehetséges. Egyrészt, egy online felületen a pontos cím és terméknév megadásával kiválaszthatjuk azt a patikát, ahol a termék a rendelkezésünkre áll, másrészt lehetőség van a legközelebbi patikába történő előrendelés felvételére is. Ebben az esetben egy gyors és sikeres vásárlás valósulhat meg, azonban a kedvezőbb ár gyakran nem biztosított, és továbbra is szükséges a háziorvosi vizit.

A vényköteles gyógyszerek esetében Angliában találjuk a legsokoldalúbb rendszert. Az Elektronikus Felírási Szolgáltatás (Electronic Prescription Service, EPS) alkalmazásával az online gyógyszertárak kiemelt hangsúlyt fordítanak az ügyfél-regisztrációra, az indikáció-alapú megközelítésre és a részletes betegtájékoztatóra. Egy online kérdőív megválaszolásával és háziorvosi jóváhagyást követően akár 24 órán belül is megérkezhet a szükséges készítmény. A visszaéléseket elkerülendő, az egyszeri rendelhető mennyiség gyakran limitált, viszont lehet havi rendszerességű, és a munkahelyi átvétel is megengedett.

Az online gyógyszertárak helyzete Magyarországon

Hazánkban több mint 250 gyógyszertár rendelkezik online értékesítési engedéllyel, amelyek – a NEAK adatbázisa alapján – összesen 85 egyedi internetes címet regisztráltak. Funkciójukat tekintve a patikai weboldalak nem mindegyike folytat valós online kereskedelmi tevékenységet. Tartalmi szempontból gyakran egy statikus felületet találunk, amelyen alapvető információk, például a gyógyszertár neve, címe és nyitvatartási ideje található. A regisztrált oldalak mintegy felén található a termékek online értékesítését biztosító webshop, amelynek létrehozása és folyamatos karbantartása jelentős energiaráfordítást és kiadást igényel.

Általánosságban elmondható, hogy az offline forgalom szempontjából a gyógyszertár földrajzi elhelyezkedése a legmeghatározóbb tényező. Ezzel ellentétben az online értékesítésre nincs hatással az elhelyezkedés, mert egy nagy lefedettségű, független kiszállítói hálózat alkalmazásával az online értékesítés könnyen országos lefedettséget is elérhet. Így egy vidéki kisforgalmú gyógyszertár is jelentős többletbevételt érhet el az online értékesítésből.

A patikai weboldalakon gyakran találkozhatunk egyes betegségeket, terápiákat, vagy készítményeket részletesen bemutató tartalommal. Ez a minőségi információ meghatározó szerepet tölt be az internetes látogató szempontjából. Egyrészt hozzájárul az oldal szakmai megítéléséhez, másrészt a keresőoldalak találati listáján előkelőbb helyezést biztosít, márpedig így tovább növelhető az új látogatók száma. A közösségi oldalakon is számos patika aktív jelenlétével találkozunk, ahol lehetőség van a mindig megújuló, friss tartalom célközönséghez történő eljuttatására, továbbá a helyi kis közösségek számára a gyors és kölcsönös párbeszéd erősítésére.

Azt tapasztaljuk, hogy az online értékesített termékek forgalma Magyarországon a régiós országokhoz képest ugyan kisebb, viszont azokéhoz hasonlóan évről évre növekszik. Az árképzés szempontjából itthon is jellemző, hogy az interneten vásárolt készítményekhez a lakosság kedvezményesebben jut hozzá. A vásárlói szokások és a vásárolt termékek típusa hazánkban is a többi európai országban tapasztalt pozitív tendenciákat mutatja.

Szekeres Tibor
account manager,
IQVIA Hungary

Forrása: MOSZ Info
2019-10-07