Az online számlázásra való áttérés lépései
2020. július 1-jétől minden olyan átutalásos számlát le kell jelenteni a NAV felé, amelyet magyarországi, adószámmal rendelkező gazdálkodó szervezetek számára állítunk ki.

A gyógyszerészek jelentős része már 2018 júniusában áttért az online számlázásra, ugyanis jogszabály írta elő, hogy onnantól a 100 ezer forintot meghaladó áfa-tartalmú számlákat vagy online vagy a hagyományos módon három napon belül le kell jelenteni a NAV-nak. Jellemzően nem sok ilyen számla születik a patikákban, ingatlan- vagy autóértékesítés esetében keletkeznek ekkora áfa-tartalmak.

Mostantól eltörlik ezt az összeghatárt, és 2020. július 1-jétől minden olyan átutalásos számlát le kell jelenteni a NAV felé, amelyet magyarországi, adószámmal rendelkező gazdálkodó szervezetek számára állítunk ki. Ilyenek a belföldi cégek, más belföldi szervezetek, egyéni vállalkozók, és egyéni vállalkozónak nem minősülő, de adószámmal rendelkező magánszemélyek. Állíthatunk ki számlát például egy szociális otthonnak, de szolgáltatásról, így vérnyomásmérésről vagy polcbérletről is.

A patikákban 2013 óta üzemelő online pénztárgép egyszerűsített számlák kiállítására is alkalmas. Ezeknek a számláknak az adatait nem kell, sőt nem is szabad felküldeni a NAV-nak online számlaként, mert az adóhatóságnál így duplán jelenne meg az adott patika forgalma. Ugyancsak nem kell online adatot szolgáltatni az EDI (egészségpénztári), illetve a NEAK-elszámolás folyamán előállított támogatási számlákról.

Akiknél már megtörtént az átállás, azoknak most semmi tennivalójuk nincs. Annyi a változás, hogy a rendszergazdájuktól megkapják azt a friss programverziót, amely megszünteti a 100 ezer forintos áfaösszeg-határt. Minden kiállított számla esetén kötelező az adószám rögzítése – amit minden partner esetében csak az első alkalommal kell megtenni, mert utána a rendszer már megjegyzi ezt az adatot.

Olyan információk is elterjedtek, hogy azok számára, akik nem adnak ki átutalásos számlát, nem kötelező az online regisztráció. Ez valóban így van, viszont az első ilyen számla kiállítását követően három napon belül el kell küldeni a számlaadatokat a NAV-nak. Éppen ezért jobb előre felkészíteni a rendszert, és elvégezni a regisztrációt. Bár továbbra is opció, hogy a vállalkozás a hagyományos csatornákon keresztül jelenti le az így keletkezett számlákat, ám ahol közületi számlát állítanak ki, ott általában nem egy számla keletkezik, hanem minimum húszas-harmincas nagyságrendről beszélünk, egy ekkora mennyiségnél viszont már nem igazán célszerű az utólagos lejelentés.

Az online számlázásra való áttérés lépései, amelyeket a patikák maguk is el tudnak végezni:

1. A NAV honlapján (onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start) létre kell hozni egy ügyfél-regisztrációt, amit a gyógyszertár ügyfélkapuján keresztül lehet megtenni.

2. Szükség lesz egy technikai felhasználó regisztrációra is, ami cégenként jellemzően egy felhasználót jelent, de fiókpatikák működtetése esetén azt javasoljuk, hogy erre telephelyenként hozzanak létre külön technikai felhasználót. Ez díjmentes, és hosszú távon könnyebbé teszi az adminisztrációt, ha pedig a NAV jelez valamilyen problémát, könnyebb kinyomozni, hogy mi történt, honnan nem érkezett meg az adat.

3. A technikai felhasználó regisztráció négy azonosítót generál, ezeket kell a patikai rendszer Számlanyilvántartásán belül az „Online Számla beállítások” fülre rákattintva, az így megjelenő oldal megfelelő üres rubrikáiba beilleszteni.

4. A „kapcsolat tesztelése” gombot megnyomva a rendszer kiírja, hogy sikeres volt-e a NAV online kapcsolat létrehozása.

Nagyon érdekes kérdés merült fel néhány patikánál, ahol a gyógyszertárat üzemeltető vállalkozás nemcsak ezt a tevékenységet végzi, hanem például mezőgazdasági szolgáltatást is nyújt: az utóbbival kapcsolatos számlákat is kiállíthatják-e a gyógyszertári rendszeren keresztül? A technikai válasz az, hogy nyugodtan, hiszen egy céghez tartoznak. De ha vállalkozásként szeretnék elkülöníteni egymástól az ezekből a tevékenységekből származó bevételeket, illetve nem szeretnék – akaratlanul – megtéveszteni a gyógyszertár szállítóit az összevont adatokkal, akkor érdemes egy másik számlázó programba, akár a NAV ingyenes rendszerébe is regisztrálniuk, és azon keresztül számlázni az egyéb tevékenységek után.

A patika csak akkor kap visszajelzést a rendszergazdától, ha sikertelen volt egy ilyen számlaadat-küldés, egyébként pedig bármikor megnézheti azoknak a számláknak a listáját, amelyek online jutottak el a NAV-hoz.

Kiss András,
a QB-Pharma
kereskedelmi igazgatója

Forrás: MOSZ Info
Kelt: 2020-06-19