Koronavírus-járvány – patikai körkép 1. rész
A kijárási korlátozás előtti időszak

A koronavírus-járvány miatt megrohanták a gyógyszertárakat a betegek (vásárlók). Ennek a patikákra gyakorolt hatásáról kérdeztük meg a kollégákat. A válaszok az „első hullám” tapasztalatairól szólnak, összeállításunkat az általunk feltett kérdésekre adott válaszokból szerkesztettük meg.

1. Hogyan viselkednek a betegek, főleg milyen készítményeket vásárolnak (gyógyszer, OTC, vitaminok stb.)?

Az első hullám természetesen nálunk is mindent lerabolt. Napokon keresztül dupla akkora forgalom volt: C-vitamin, D-vitamin, az immunerősítők mentek, mint mindenhol. Itt is voltak három hónapra raktározó vásárlók, amíg volt készletünk, mindenkit kiszolgáltunk /elláttunk. (Budapest)

A betegek viselkedése igen változó, de mindenképpen „taníthatók”, gyorsan alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez. Több-, általában háromhavi, rendszeresen szedett gyógyszert, immunerősítőket (D-vitamin, C-vitamin, multivitaminok, cinktartalmú készítmények, grapefruit mag, echinacea stb.), lázmérőt, láz- és köhögéscsillapítókat, köptetőket, kombinált nátha elleni szereket, orrspray-ket, maszkot, kesztyűt és fertőtlenítőt vásárolnak (ha éppen van). (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

A „menü” háromhavi gyógyszer, immunerősítők, vitaminok, majd a záró kérdés: mikor lesz szájmaszk, kesztyű és kézfertőtlenítő? (Komárom-Esztergom megye)

Március 13-19. között kész téboly volt a gyógyszertárban. Vidéki kispatika lévén ilyenkor nálunk csend van, most viszont a legnagyobb nyári dömpinget meghaladó forgalmunk volt. (Somogy megye)

Az első héten a betegek azt gondolták, éjszaka biztos senki nem vásárol a patikában, ezért az első hét éjszakai forgalma rekordokat döntött. Lassan jöttek rá, hogy éjszaka lassabb a kiszolgálás / gyógyszerkiadás. (Budapest)

Mindent vásároltak. Az első napokban mindenki azt kommunikálta az orvosok felé, hogy írják fel a háromhavi gyógyszert a betegeknek, azok pedig váltsák ki, ha tudják. Már akkor is kerestek a saját gyógyszereiken kívül kézfertőtlenítőket, gumikesztyűt. Az első héten egy jó napot figyelembe véve többszörös forgalmat produkáltunk. (Pest megye)

Rengeteg a téves információ, álhír, félreértés. Emiatt az emberek sokszor felesleges dolgokért indulnak útnak, és járják a patikákat. Fontos lenne egy olyan tanácsadó csapat felállítása, amelyik szakmailag megalapozott és hiteles állásfoglalást tesz a felmerülő kérdésekben, és ezt kommunikálja a szakma irányába. (Hajdú-Bihar megye)

2. Mennyire tartják be a betegek a megelőzésre irányuló szabályokat?

Az idősebb embereken az elején ritkán volt maszk, most már vennének, de ugye nincs. A fiatalabbak általában fegyelmezettebbek. Sok idős panaszkodik, hogy nincs, aki segítsen neki. (Budapest)

Vegyesek a tapasztalatok, de igyekszünk hatni rájuk. Mondjuk, úgy nehéz, hogy maszkot, kesztyűt nem tudunk adni, csak a jó tanácsot! (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

Sok fiatal jön a patikába a szülők, nagyszülők gyógyszereiért, de nagyon sok idős is úton van. Jött 80 éves néni arckrémért, 90 éves bácsi gyógyteáért. Sokkal szigorúbb szabályok kellenének, sokan nem veszik még komolyan a helyzetet. (Komárom-Esztergom megye)

A saját betegeink iránt minden tiszteletem. A nagyon hidegben is egy hangos szó nélkül álltak a patika előtt, egymástól legalább egyméteres távolságban. (Pest megye)

3. Mennyire türelmesek a betegek?

Általában türelmesek, és szépen tartják a „táránként egy ember” szabályt. (Budapest)

Az első héten meglepődtünk, mennyire jól bírják a sorban állást, kifejezetten türelmesen viselkedtek a betegek. Még csitították is egymást, ha kellett. Pénteken kezdtem azt látni, hogy elfogyott a türelmük. (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

A betegek meglepően türelmesen várakoznak, talán azért, mert az egyéb üzletekben is új szabályok vannak, vagy azok már nincsenek is nyitva. (Komárom-Esztergom megye)

A legtöbb beteg türelmes, nagyon sok vidéki viszont intoleráns, és nem akarja megérteni, hogy a biztonságos gyógyszerellátás miatt csak egyhavi gyógyszert adunk ki neki. (Somogy megye)

A betegek elég gyorsan megtanulták a „szabályokat”, talán félelemből, vagy mert azok mindenkire átragadtak. Renitensek mindig voltak, vannak és lesznek. Ők komolyabb gondot okoznak az amúgy is lelassult expediálási folyamatban. Nekünk komoly problémát okoz az állandó telefonálás, az egyik asszisztens semmi mást nem csinál, mint ül a telefon mellett. (Budapest)

Egyetlen hangos szó, egyetlen türelmetlen ember nem volt. Még akkor sem méltatlankodtak, ha nem tudtunk valamit adni, vagy helyettesíteni kellett. Kaptunk pizzát, sütit, virágot, csokit és sok-sok jó szót. Nénik telefonban elmondták, mennyire hiányzunk nekik. Betegek biztosítottak arról, hogy csak szóljunk, ha valamiben tudnak segíteni... (Pest megye)

4. Mennyire problémamentes a nagykereskedőkkel való kapcsolattartás, a rendelt áruk érkezése?

Aki a nagykereskedők közül korlátoz, attól legalább kapunk rendszeresen árut. Még ha a korlátom kevesebb is egy alkalommal dobozszámra, mint amit egy beteg vásárol egy alkalommal... Aki nem korlátoz, az körülbelül háromnaponta hoz árut. Ígérni semmit nem tudnak, minden bizonytalan. (Budapest)

A nagykereskedőknél hatalmas a káosz, hihetetlen dolgokat engednek meg maguknak! A legrosszabb tapasztalataim a legnagyobbakkal kapcsolatban vannak, a kisebb nagykereskedők rugalmasabbak, jobban akarnak segíteni. A legdühítőbb az, hogy amit a nagyker visszaigazol, azt utána simán nem küldi. (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

A fő beszállítónknál nincs az átlagosnál több hiánycikk, de a dobozkorlát a napi dobozfogyás körülbelül negyedét fedezi. Üresek a polcok, szekrények, OTC-t napok óta nem rendelek, a keretet a nem helyettesíthető receptes gyógyszerekre tartalékolom. Az átlagnál nagyobb készletet tartunk, de már kimerülőben vannak a tartalékok. A másik nagykereskedő az előző héten két nap szállított. Tegnap és ma jött gyógyszer, de minimális darabszámban. A többi nagyker is befogadott néhány rendelést, de már ők sem bírják, nincs gyógyszerük; nem alkalmasak arra, hogy pótolják a nagyok kieső szállításait. (Komárom-Esztergom megye)

Fertőtlenítőt rendelni szinte lehetetlen, kesztyű alig van, szájmaszkot nem kapunk, az alkoholra egy hetet kell várni. A hiánycikkeket leszámítva szerencsére van elég gyógyszerünk, de előbbiek száma rohamosan nő. (Somogy megye)

A kis nagykerek, amíg volt készletük, rugalmasabbak voltak, a nagyok a nagyságukból adódóan lassabban reagáltak, viszont ők szedték össze magukat gyorsabban. Amit viszont láttam a patikáknál, hogy most az járt jobban, aki több nagykerrel is szerződésben állt, mert valamelyik tudott adni neki gyógyszert. (Budapest)

Az első napok küzdelmesek voltak. Elég sokat kellett telefonálni, hogy megkapjuk a napi árunkat, de sikerült. Kellett hozzá ismerős sofőr is, aki nem volt rest, és még este hétkor és szombat délután háromkor is kihozta a gyógyszereinket. A kisebb nagykerek árui könnyebben megérkeztek. (Pest megye)

5. Hogyan bírja, és áll helyt a gyógyszerész és az asszisztencia ebben a nehéz helyzetben?

Elfáradtunk. Kiszolgáltatottak vagyunk. Próbáljuk napi szinten innen-onnan összeszedni, ami a saját védelmünkhöz szükséges. Az egyik kolléganőnk varrja a szájmaszkot, lepedőből... Mostanra egy kicsit csillapodott a helyzet: amióta a rendelő már csak sürgősségi eseteket fogad, visszaesett a forgalmunk, de megmondom őszintén, nem is bánom... (Budapest)

A gyógyszerészek általában jól bírják, átlátják a gondokat, és teszik a dolgukat. Az asszisztensek nem elég önállóak (nem mindenki), és ez ilyenkor feleslegesen nagy erőket emészt fel a gyógyszerészek részéről, hiszen most nincs idő mindent a szájukba rágni. Ez a mi esetünkben külön gond, mert négy patika (anyagyógyszertár + három fiók) munkáját sokkal nehezebb most összehangolni (minden nap teljes napi nyitva tartás, három helyen egyszerre). Sokkal nagyobb gond most a létszámhiánnyal megküzdeni, mert az igények változása szerint nem lehet a dolgozókat csak úgy vidékre utaztatni.

Egyébként így, hogy tapasztalják a vezetés részéről az egészségük védelmére irányuló gondoskodást (plexi-térelválasztó felszerelése, videó-kaputelefon az ügyelethez, hogy teljesen zárt ablak mellett is beszélhessünk a betegekkel, egyéni védőfelszerelés biztosítása, gyakori takarítás és fertőtlenítés) a dolgozók talán nyugodtabban és elkötelezettebben tudnak dolgozni. (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

Mindenki fáradt, kimerült, de főleg bizonytalan. Mikor lesz gyógyszer, szájmaszk, kesztyű, kézfertőtlenítő? Mi történik, ha beteg lesz valaki a gyógyszertári dolgozók vagy a családtagjaik közül? Ez napokon belül bármelyik gyógyszertárral előfordulhat. Karantén? Bezár a patika? Hatósági vezetőt rendelnek ki? Honnan? Kit? Az asszisztensekkel együtt jön valaki? Vagy nem jön senki, és bezár a patika? A településen egy gyógyszertár van. Mi lesz a falu és a fiókpatika ellátásával? Mi történik, ha a szomszéd falu gyógyszertára zár be? Engem vagy az asszisztensemet kirendelhetik oda, akár részmunkaidőben? Köteles vagyok elvállalni? Számtalan kérdés, amelyekre választ várunk. (Komárom-Esztergom megye)

A kollégák nagyon fáradtak, kimerültek, főleg agyilag, emiatt szombaton csak egyedül dolgoztam, hogy tudjanak pihenni. Az átutalások, a papírmunka csak éjszaka volt kivitelezhető, így személyi jogosként napi 16 órákat voltam kénytelen dolgozni... (Somogy megye)

Önkéntesség: az egyetemi hallgatókat hazaküldték, az oktatás digitális formában folyamatos, a számonkérésre is van módja az egyetemnek, a gyakorlatok nagy része viszont kivitelezhetetlen. Az államvizsga előtti szakmai gyakorlatokról a hallgató maga dönthet, hogy a jelenlegi helyzetben vállalja-e ezeket. Összességében azt gondolom, hogy nagy hallgatói kapacitások vannak, amit ki lehetne használni a gyógyszertárakban. (Hajdú-Bihar megye)

Fáradtak vagyunk, kimerültek. Ami rosszabb, hogy a kollégákon lassan kezdem felfedezni a közöny és a fásultság jeleit. Nem mondanám, hogy nem teszik a dolgukat, hiszen egészségügyi dolgozóként – bár minket valahogy mindig kihagynak a hírekből – nem tehetjük meg, hogy ne végezzük a dolgunkat.

A patikusok leleményességén, talpraesettségén is múlt, hogy ki hogyan kezelte a kialakult állapotot, ami nem egy demokratikus helyzet. Most mindenhol kell egy erős kéz, aki irányít, és összefogja a patikát, mert sok esetben a kollégák pánikba is eshetnek. A legalsóbb szinten is pontos, határozott utasításokra van szükség, leginkább azért, mert a felelősség megmarad, és bármikor számon kérhető. (Budapest)

Az orvosokkal folyamatos kapcsolatban vagyunk. Hét orvosból kettő nyugdíjas, a többiek pedig hetente váltják egymást a betegellátásban. Problémás az orvosi ügyelet: a beteghez nem megy ki az orvos, a beteg nem mehet be a rendelőbe, e-receptet pedig nem tud írni a rendszerük. Mára megszoktuk, hogy mi vagyunk az információs portál: mi adunk elérhetőséget a humán szolgáltatóhoz, hogy az idősek az önkormányzat felé bejelenthessék az igényüket, mi világosítjuk fel a beteget, hogyan tud receptet kiváltani, hogyan tudja azt felíratni stb. De igyekszünk mindenkinek segíteni, hiszen ezért vagyunk! (Pest megye)

Zárszóként

Amit hozzátennék, hogy szívből gratulálok a gyógyszerészek helytállásához, kitartásához, munkájához. Mindenki végezte a dolgát a frontvonalban, néha fáradtan, fásultan, féltve a családtagjait, ugyanakkor mindent megtéve azért, hogy a betegek hozzájussanak azokhoz a szerekhez, a kedves szavakhoz, amelyektől valamiféle megnyugvás kapnak. Azt gondolom, a gyógyszerészek jelesre vizsgáztak, vizsgáznak. Mindenkinek a legjobb egészséget kívánom! (Budapest)

Magángyógyszerészek Országos Szövetsége

Forrás: MOSZ Info
Kelt: 2020-04-08