Az Országgyűlés módosította a házkutatásra is lehetőséget adó egészségügyi törvényjavaslatot
Ügyészi jóváhagyás szükséges a gyógyszertárak ellenőrzésének egyes területeihez

Mint az ismeretes, „A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény” november 22-én elfogadott módosítása - mások mellett - a következőket tartalmazta (az államfő által észrevételezett részek értelemszerű környezetükben kiemelve):

A Gyftv. 53. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A működési engedély tartalmazza:)
„a) a működtető
aa) nevét, székhelyét képviselőjének nevét, elérhetőségét;
ab) tagjainak vagy tulajdonosainak megnevezését, tulajdoni hányaduk mértékét;”

A Gyftv. II. része a következő 53/D. §-sal egészül ki:
53/D. § (1) A gyógyszertárat működtető gazdasági társaság tulajdonosi szerkezetét, törvényes képviseletét, társasági szerződésének vagy alapító okiratának egyéb rendelkezéseit az egészségügyi államigazgatási szerv vizsgálja.
………..

(3) Az egészségügyi államigazgatási szerv a tényállás tisztázása érdekében jogosult
……….. a ténylegesen megvalósuló tevékenységet vizsgálni.
............................

(6) A ……….. vizsgálathoz a jogviszony, illetve a tevékenység alanyainak rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a bizonyítékokat, amelyek alapján megállapítható, hogy a ténylegesen végzett tevékenység a létrejött jogviszonyok tartalmának megfelel.

(7) Az egészségügyi államigazgatási szerv ……………… ellenőrzése során bármely helyszínt átkutathat, oda önhatalmúlag, a tulajdonos (birtokos), illetve az ott tartózkodó személyek akarata ellenére beléphet, e célból lezárt területet, épületet, helyiséget felnyithat. A kutatás során az eljáró személy az ügyfelet, az ügyfél megbízottját (volt megbízottját), alkalmazottját (volt alkalmazottját) szóban vagy írásban felvilágosítás és magyarázat adására kötelezheti, illetve a helyszínen más módon tájékozódhat. Magáncélú, illetve magánhasználatú helyiségben, ideértve a járműveket és más területet is, helyszíni ellenőrzést folytatni csak akkor lehet, ha az az ügyfél bármely jelenlegi vagy volt vezető tisztségviselője, alkalmazottja, megbízottja, valamint a ténylegesen az irányítást gyakorló, vagy korábban irányítást gyakorolt más személy használatában van.

Áder János köztársasági elnök úr kihirdetés előtt megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek a megszavazott törvénymódosítást, amelyet - jogkörében eljárva - a Törvényalkotási bizottság tárgyalt meg. Az államfő a gyógyszerforgalmazási törvény módosításában a gyógyszertárak ellenőrzését érintő passzust sérelmezte, amely szerint az ellenőrző szerv bármely helyszínt átkutathat, oda önhatalmúlag, a tulajdonos vagy az ott tartózkodók akarata ellenére beléphet, lezárt helyiséget felnyithat.

Az államfő szerint ezen előírás széles körű, az állampolgárok alaptörvényben foglalt jogait is érintő jogosítványokat ad az egészségügyi államigazgatási szervnek, ugyanakkor nem tartalmaz garanciákat arra, hogy az alkalmas a cél elérésére és azzal arányos is. A köztársasági elnök arra kérte az Országgyűlést, hogy a törvény újratárgyalása során, a szabályozást áttekintve olyan előírásokat állapítson meg, amelyek megfelelnek az alapjog korlátozásával szemben támasztott alkotmányos követelményeknek.

A Törvényalkotási bizottság érdemi változtatást fogadott el az egészségügyi tárgyú törvénymódosításokhoz. A testület által tárgyalt és elfogadott változtatás szerint a gyógyszertárak ilyen jellegű ellenőrzésére csak ügyészi jóváhagyás esetén kerülhet sor, de rögzítették az ügyfél és az ügyvéd közti kommunikáció sérthetetlenségét is. Emellett a változtatás kimondja, hogy az ellenőrzést végző szerv kizárólag annak vizsgálatára jogosult, hogy megállapítsa, a gyógyszertár megfelel-e a létesítési és működési engedélyéhez szükséges feltételeknek. Bárándy Gergely, a testület szocialista alelnöke és Lukács László György (Jobbik) kevesellte a változtatást, mindketten bírói jóváhagyást tartottak szükségesnek a házkutatáshoz.

Így tehát:

az eredetileg „Az egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításáról" szóló napirend keretében (salátatörvény) 2016. november 22-n az Országgyűlés által első ízben már elfogadott „A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény” a köztársasági elnök által megfontolandó kérdések módosítása mellett. a Törvényalkotási bizottság jelentésével és módosító javaslatával kiegészített T/12729/13 változatban, vitára és a módosító javaslatról történő döntésre, valamint a zárószavazásra az Országgyűlés 2016 december 12-i ülésén, önálló pont keretében került napirendre.

Az Országgyűlés a módosítást a következő kiegészítéssel (132 igen, 50 nem, 0 tart.) elfogadta:

„(8) A (7) bekezdésben meghatározott vizsgálati cselekményre előzetes ügyészi jóváhagyással kerülhet sor. Az ügyészség a kérelmezett vizsgálati cselekményt akkor hagyja jóvá, ha az egészségügyi államigazgatási szerv valószínűsíti, hogy más vizsgálati cselekmény nem vezetne eredményre, és ésszerű megalapozottsággal feltehető, hogy a kérelem szerinti helyszínen a megjelölt jogsértéssel kapcsolatos információforrás fellelhető, és feltételezhető, hogy azt önként nem bocsátanák rendelkezésre vagy felhasználhatatlanná tennék . Az ügyészség a kérelmezett vizsgálati cselekményt részben is jóváhagyhatja, meghatározva, hogy kivel szemben, illetve milyen vizsgálati cselekmény tehető. Az ügyészség jóváhagyása alapján a kibocsátásától számított kilencven napig foganatosítható vizsgálati cselekmény .
(9) A (7) bekezdésben meghatározott vizsgálati cselekményről az érintetteket a vizsgálati cselekmény megkezdésével egyidejűleg szóban kell értesíteni, és lehetőleg az érintettek jelenlétében kell elvégezni . A vizsgálati cselekmény megkezdése előtt közölni kell a vizsgálati cselekmény célját.”

Forrás: Magyar Országgyűlés, MTI
Forrás: MOSZ Info
Kelt: 2016-12-12